Regelgeving voor brandveilige lithium-ion-batterijen in de maak
De wet- en regelgeving heeft een flinke inhaalslag te maken op het gebied van brandveiligheid van lithium-ion-energiedragers. “De regelgeving en het veiligheidsbeleid lopen achter bij de snelle ontwikkelingen op de energiemarkt”. Lithium-ion- accusystemen in voertuigen en voor energieopslag zijn sterk in opmars en het aantal branden waar deze accu’s bij zijn betrokken, neemt toe. Daarom zoekt de brandweersector actief aansluiting bij partijen in de industrie en de energiemarkt. Om kennis te nemen van de ontwikkelingen en om mee te denken en te adviseren over veiligheidsaspecten van nieuwe energiesystemen en het handelingsperspectief voor de brandweer.
Gevaren
De gevaren van een lithium-ion-brand zijn drieledig. Door oververhitting kan een zogenaamde ‘thermal runaway’ ontstaan waarbij de chemische inhoud van de cel explosief tot ontbranding kan komen. Dit gaat meestal gepaard met steekvlammen en waarbij delen van het accupakket als projectielen kunnen wegvliegen. Daarbij is de brand nauwelijks te blussen, omdat de cellen zeer goed zijn afgeschermd tegen invloeden van buitenaf. Ook is de temperatuur extreem hoog (tot wel 1500° C, hierdoor verdampt eventueel bluswater direct. Daarom zijn de batterijpakketten van binnen moeilijk te koelen en gaat de chemische reactie door. Tot slot komt bij verbranding van lithium-ion gevaarlijke stoffen vrij. De meest risicovolle is waterstoffluoride, een zeer toxische stof die bij blootstelling ernstige gezondheidsschade kan veroorzaken.