elektrisch laden parkeergarage


Regelgeving voor brandveilige lithium-ion-batterijen in de maak

De wet- en regelgeving heeft een flinke inhaalslag te maken op het gebied van brandveiligheid van lithium-ion-energiedragers. “De regelgeving en het veiligheidsbeleid lopen achter bij de snelle ontwikkelingen op de energiemarkt”. Lithium-ion- accusystemen in voertuigen en voor energieopslag zijn sterk in opmars en het aantal branden waar deze accu’s bij zijn betrokken, neemt toe. Daarom zoekt de brandweersector actief aansluiting bij partijen in de industrie en de energiemarkt. Om kennis te nemen van de ontwikkelingen en om mee te denken en te adviseren over veiligheidsaspecten van nieuwe energiesystemen en het handelingsperspectief voor de brandweer.

Gevaren
De gevaren van een lithium-ion-brand zijn drieledig. Door oververhitting kan een zogenaamde ‘thermal runaway’ ontstaan waarbij de chemische inhoud van de cel explosief tot ontbranding kan komen. Dit gaat meestal gepaard met steekvlammen en waarbij delen van het accupakket als projectielen kunnen wegvliegen. Daarbij is de brand nauwelijks te blussen, omdat de cellen zeer goed zijn afgeschermd tegen invloeden van buitenaf. Ook is de temperatuur extreem hoog (tot wel 1500° C, hierdoor verdampt eventueel bluswater direct. Daarom zijn de batterijpakketten van binnen moeilijk te koelen en gaat de chemische reactie door. Tot slot komt bij verbranding van lithium-ion gevaarlijke stoffen vrij. De meest risicovolle is waterstoffluoride, een zeer toxische stof die bij blootstelling ernstige gezondheidsschade kan veroorzaken. 

Veilig vervoer van oude li-ion batterij

Veilig vervoer defecte lithium-ion batterij met K470 Battery Safe

Iedereen komt er tegenwoordig mee in aanraking: de lithium-ion batterij. De batterij is een belangrijk onderdeel van veel van onze dagelijkse gebruikersvoorwerpen, denk aan smartphones, elektrisch gereedschap en elektrische auto’s en fietsen. De oplaadbare batterij is licht en zeer energie-efficiënt, waardoor gebruik van de batterij toeneemt. Maar door zijn grote energiedichtheid brengt het een groot brandgevaar met zich mee. Om de risico’s zoveel mogelijk te beperken, voegt ZARGES, expert in het verpakken van gevaarlijke goederen, nieuwe specificaties toe aan zijn aluminium kist ‘K470 Battery Safe’. De kist is speciaal ontworpen voor het vervoeren en opslaan van defecte batterijen en voldoet aan de strenge eisen voor verpakkingsmateriaal. Lees meer op ttm.nl

Bron: ttm.nl

 

Li-ion accu

Doorbraak blijft uit! Geschikte opvolger huidige lithium-ion batterij gaat nog jaren duren…

Regelmatig kondigen wetenschappers een innovatieve nieuwe batterij aan. Maar volgens een deskundige moet je die verhalen met een flinke korrel zout nemen. Het gaat nog wel even duren voordat er een nieuw type batterij op de markt komt die we echt kunnen gebruiken.

Je kunt er de klok op gelijk zetten. Eens in de zoveel tijd is er een onderzoeker die denkt een doorbraak te hebben bereikt bij de ontwikkeling van een nieuw type batterij. Zo dook vorig jaar het bericht op dat John Goodenough, de hoogbejaarde uitvinder van de de lithium-ion-accu, was betrokken bij een doorbraak voor zogeheten solid-state-batterijen. Lees meer op bright.nl

Bron: bright.nl

Smart Electric Drive

Nieuwe lithium-ion accu is ook bij lage temperatuur geschikt voor snelladen

De buitentemperatuur is in belangrijke mate van invloed op de snelheid waarmee lithium-ion accu’s kunnen opladen. Zo is het snelladen van conventionele lithium-ion accu’s onder een temperatuur van 10 graden Celsius niet mogelijk, waardoor het opladen van accu’s bij lage temperatuur relatief veel tijd in beslag neemt. Een nieuw soort accu ontwikkeld door de Penn State University biedt uitkomst en maakt snelladen ook bij lage temperaturen mogelijk. Lees meer op aandrijvenenbesturen.nl

Bron: aandrijvenenbesturen.nl